Taidemenetelmät nuorten Nuotti-valmennuksessa
Nuotti on nuorille suunnattu valmennus, joka antaa nuorelle välineitä työpaikan tai opintopolun löytämiseen. Nuotissa nuori saa henkilökohtaisen valmentajan, joka tukee oman suunnan löytämisessä ja konkreettisen jatkosuunnitelman teossa. Valmennuksen aikana nuori ja ohjaaja tapaavat nuoren valitsemissa paikoissa, esimerkiksi kahvilassa, ulkona kävelyn merkeissä tai vaikka taiteen parissa.
Taidetta on hyvinvointialalla ruvettu käyttämään sovellettuna työmenetelmänä yhä enemmän viimeisen parin kymmenen vuoden aikana. Taiteelle suodaan merkitys kommunikaation, jäsentämisen ja ilmaisun välineenä.
Taide ei ole ikäsidonnaista, ja sitä voidaan soveltaa osana työskentelyä, tai siitä voidaan tehdä koko työskentelyn juju. Riippuen siitä, puhutaanko taideterapiasta vai taiteesta osana ilmaisua. Taiteella voidaan lisätä ja vahvistaa itsetuntemusta, jäsentää erilaisten tilanteiden sisältöjä sekä tunnistaa tunnetiloja. Ihminen kykenee ilmaisemaan taiteen kautta tunteitaan ja tunnistamaan erilaisia kokemuksia.
”Nämä menetelmät ovat osoittautuneet toimiviksi omassa valmennustyössä”
Viimeiset kolme vuotta etsivässä nuorisotyössä jo ennen Nuotti-valmentajaksi ryhtymistä ovat opettaneet, että taiteesta voi nauttia ilman, että lopputuloksen pitäisi olla täydellinen. Se voimaannuttaa, se herättää tunteita, se tuo keskusteluun ”sitä jotain” lisää. Sillä voi myös purkaa tunteita. Se myös mahdollistaa onnellisia sattumuksia, joiden kautta voi huomata oppineensa jotain vuosien varrella. Tai kuten taiteilija Bob Ross sanoisi: ”Happy little accidents”.
Seuraavaksi esittelen muutaman nuorille mieluisan, helpon menetelmän, jotka on helppo toteuttaa ja tuovat iloa arkeen omassa työssäni.
Ensimmäinen käyttämistäni menetelmistäni on Zentangle-tyylinen piirtäminen tai maalaaminen. Menetelmässä käytetään pieniä neliönmuotoisia paperilappuja, erilaisia kyniä, tusseja ja värikyniä, joilla tehdään toistuvaa kuviota tai pieniä kuvia. Tätä voi tehdä joko itsenäisesti, tai kuten itse tykkään tehdä, keskustelun lomassa, jolloin nuori keskittyy taiteiluun ja pystyy keskustelemaan vaikeistakin asioista silmiin katsomatta.
Toinen hyväksi havaittu menetelmä on valokuvaus. Nuoren kanssa lähdetään ulos kotoa, pois tutuista ympyröistä, ja keskitytään etsimään luonnosta asioita, esineitä tai hetkiä, joista nuori ilahtuu, saa voimaa tai innostuu. Valjastetaan älypuhelin hyötykäyttöön ja napsitaan kuvia luonnon ihmeellisestä voimasta. Kuvaamalla nuori pääsee ilmaisemaan itseään, ja samalla nuori pysähtyy keräämään voimia luonnosta ja metsästä. Joskus tämä menetelmä on jo nuorille tuttu, ja usein päästäänkin esimerkiksi ihmettelemään jo otettujen kuvien kauneutta ja tunnetiloja, joita kuvat herättävät.
Luottamuksen rakentaminen nuoren kanssa voi olla vaikeaa. Tutustumisessa kannattaa pyrkiä herättämään keskustelua mistä vaan, mikä nuorta kiinnostaa. Eräs nuoreni oli kiinnostunut taiteesta ja näyttelyistä, joten kävimme taidenäyttelyssä Taidekeskus Sinkassa Keravalla. Näyttelyn myötä pääsimme keskustelemaan luonnosta, taiteesta, ystävyyssuhteista, kouluhistoriasta sekä nuoren tulevaisuuden haaveista. Kuten aiemmin jo sanoin; taide avaa keskustelun portit moneen suuntaan. Samaisen nuoren kanssa piipahdimme Taiteen purkutalolla Keravalla juuri ennen kuin se purettiin. Monissa museoissa ja gallerioissa on ilmaispäiviä, jolloin sinne kannattaa suunnata tutustumaan. Voit myös aina vihjata valmentajalle kiinnostuksesi kohteita, jotta pääsette syvempään keskusteluun.
Nuotti-valmentajana olen heittäytyjä ja utelias kokeilija. Innostun helposti, myös asioista, joita en osaa. Siksi halusin nostaa esille nämä menetelmät, joita en ikimaailmassa olisi omalle kohdalleni osannut ajatella, tai joista en ilman teitä nuoria olisi osannut innostua.
Siispä ehdotan, että sinäkin kokeilet! Ja jos taide ei ole sinun juttusi, ei haittaa. Sinulla on sitten jotain muuta, joka saa juuri sinut innostumaan ja luomaan!
Sheela Ranta-aho (Yhteisöpedagogi YAMK)
Tarinat